Mistrzowie Kodowania w r.szkol. 2015/2016
Nasza szkoła już drugi raz uczestniczy w programie. W tym roku po raz pierwszy do "Mistrzów Kodowania" dołączyli uczniowie z naszej szkoły z klas I-III.
"Mistrzowie Kodowania" to projekt realizowany przez Samsung Electronics Polska we współpracy z Partnerami: Centrum Cyfrowym Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją CoderDojo, Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji” przy wsparciu grupy SuperBelfrzy RP.
W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie klas I-III po raz pierwszy dołączyli do programu “Mistrzowie Kodowania”. W ramach zajęć dzieci uczą się programowania w intuicyjnym języku Scratch.
W programie “Mistrzowie Kodowania” biorą udział wszyscy uczniowie klas I-III. Zajęcia są prowadzone w ramach lekcji Zajęcia komputerowe.
Dzieci mają w różnym stopniu opanowany materiał, w różnym stopniu obsługują komputer. Dlatego bardzo prostym językiem należało im wytłumaczyć co to jest programowanie, a zajęcia z programowania zaczęliśmy od jeszcze prostszych programów niż Scratch.
Pracowaliśmy na platformie studio.code.org, na której znajdują się idealne ćwiczenia do wprowadzenia uczniów w temat programowania. Uczniowie byli zachwyceni. Poprzez zabawę uczyli się podstaw programowania. W grudniu dla uczniów klasach drugich i trzecich wprowadziłam programowanie w Scratch. Uczniowie robili w Scratch animację swojego imienia, tworzyli animację do wiersza „Papuga” Jana Brzechwy.
Scratch jest dobrym programem do robienia i powtarzania ćwiczeń z różnych edukacji.
W ramach “Mistrzów Kodowania” uczestniczyliśmy w obchodach Europejskiego Tygodnia Kodowania i Godziny Kodowania.
Na stronie Mistrzów Kodowania znajduje się sprawozdanie z zajęć w klasach I-III http://news.mistrzowiekodowania.samsung.pl/12567-321-start-od-godziny-kodowania-do-projektow-w-scratchu, a także galeria zdjęć http://tiny.pl/gtm4k
Uczniowie klas 4-6 w programie są od 2 lat.
Wszyscy uczniowie klas 4-5 oraz wybrani z klas 3 (koło) opanowali podstawowe zasady języka programowania Scratch. Klasy 4 i 5 stworzyły animacje „Kot goni mysz”, uczniowie zaawansowani i twórczy stworzyli z tej animacji gry interaktywne. Nasze działania opisane są na stronie: http://news.mistrzowiekodowania.samsung.pl/12535-w-321-zabawa-na-102-czyli-wspomnien-z-code-week-ciag-dlaszy
Braliśmy udział w „Tygodniu Kodowania”, uczniowie prezentowali kolegom swoje prace. A na korytarzu grasował zdalnie sterowany robot.
W ramach „Godziny Kodowania” nasi uczniowie animowali w języku Scratch własne imię. Prace ich zostały zaprezentowane na tablicy w Hallu Szkoły (w tej chwili znajduje się w pracowni 214) oraz na stronie internetowej szkolnej pracowni inf. i do obejrzenia pod adresem: https://scratch.mit.edu/studios/2176443/ Nasze osiągnięcia pokazane są dla społeczności na padlecie pod adresem: http://padlet.com/kontakt/mk
Zainteresowani uczniowie z klas 4 rozwijają swoje umiejętności w języku Scratch na kole „Otwarta pracownia – wyrównywanie szans”. W wyniku tej akcji stało się kołem „Otwarta pracownia – promocja talentów programistycznych”.
Zorganizowaliśmy konkurs na animację ilustrującą wiersz lub piosenkę. Nagrodzone prace można obejrzeć pod adresem: http://sp321.warszawa.pl/info/viewpage.php?page_id=33
Otrzymaliśmy bardzo dużo prac, a twórcze podejście do tematu zaskoczyło nawet nas.
Nasze działania prezentowane na międzynarodowym forum spowodowały, że organizatorzy projektu, rekomendują nas dla uczniów innych szkół jako nauczycieli języka Scratch.
Koordynatorzy programu w SP 321:
- Katarzyna Dzwonowska - klasy I-III
- Danuta Dziadyk-Szczepińska - klasy IV-VI
- Jarosław Szaciłło - klasy IV-VI
Zdjęcia: nauczyciele informatyki - koordynatorzy programu
Nasze projekty:
- studio Wielkanoc 2016 - prace uczniów klas II