Informacja dla Rodziców dzieci realizujących naukę na mocy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 20 informuje Rodziców dzieci realizujących naukę na mocy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, którego ważność kończy się w bieżącym roku szkolnym, o zgłaszanie się do Poradni w celu podjęcia procedury orzeczniczej dotyczącej kontynuacji kształcenia specjalnego na kolejny etap edukacyjny. Wcześniejsze podejmowanie badań diagnostycznych umożliwi harmonijność wydawania orzeczeń.
Dotyczy to uczniów klas III, IV i VIII szkół podstawowych oraz III klas oddziałów gimnazjalnych a także uczniów, którym orzeczenie zostało wydane na czas krótszy niż etap edukacyjny np. na rok.
Sprawozdanie Tygodnia Świadomości Dysleksji 2018
Za nami obchody Tygodnia Świadomości Dysleksji. Kolejny już rok nasi pedagodzy terapeuci zorganizowali i przeprowadzili Dzielnicowy Konkurs Ortograficzny, który cieszy się bardzo dużą popularnością i jest świetną zabawą dla uczniów naszej dzielnicy. W tym roku reprezentanci naszej szkoły w składzie Jan Drużdżel, Kamil Zięba i Mariusz Turczynowicz zajęli drugie miejsce, serdecznie gratulujemy!!!!!
Również ogromne gratulację należą się uczniom klas młodszych, którzy reprezentowali naszą szkołę: Jankowi Turno, Gabrysi Dulińskiej i Adrianowi Osik. Gabrysia w Konkursie Ortograficznym zajęła pierwsze miejsce!!! Jesteśmy bardzo dumni.
Pozostałe aktywności podczas obchodów:
• Wykonanie dekoracji w szkole
• Konkurs polonistyczny „rymowanki ortograficzne”
• Wykonanie prac plastycznych „trudny wyraz”, które przyozdobiły drzwi klas.
• „Dyslektyczne ciasteczka”- W czasie Tygodnia Świadomości Dysleksji” uczniowie byli częstowani ciasteczkami z trudnością ortograficzną.
• Umieszczenie prezentacji z działam szkolnych w tematyce dysleksji na ekranie w holu głównym.
• Dyżur pedagoga terapeuty dla rodziców klas „0”
• Udział w konkursach:
- konkurs ortograficzny dla klas 1-3
- konkurs ortograficzny dla klas starszych
• Udział w paradzie „Trudnych Wyrazów” podczas dyktanda w Ratuszu Bemowo.
• Wystąpienie grupy gitarowej z naszej szkoły podczas dyktanda w Ratuszu Bemowo.
Dziękujemy bardzo serdecznie za włączenie się w obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji wszystkim uczniom, nauczycielom i rodzicom.
Tekst i zdjęcia: A.Kołakowska
Aby obejrzeć galerię, należy kliknąć w zdjęcie.
Tydzień Świadomości Dysleksji
W naszej szkole w dniach 26.11-30.11.2018 obchodzimy Tydzień Świadomości Dysleksji. Zapraszamy Rodziców do zapoznania się z następującymi materiałami:
- Jak pomóc dziecku opanować technikę czytania
- Stymulacja rozwoju dziecka
- Słownik pojęć stosowanych w opiniach
- Symptomy ryzyka dysleksji
Tekst: A.Kołakowska
Bemowski dzień świadomości na temat autyzmu
Link do oferty warsztatów oraz konsultacji w ramach bemowskiego dnia świadomości na temat autyzmu
„Aktywny Samorząd” 2018 - Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie
Program „Aktywny Samorząd” 2018 - Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie – Stołeczne Centrum Osób Niepełnosprawnych - link do komunikatu
Bemowski Konkurs Ortograficzny o Pióro Burmistrza Dzielnicy Bemowo
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 20 organizuje kolejną, IV edycję Bemowskiego Konkursu Ortograficznego w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji, dla uczniów, rodziców, nauczycieli, przedstawicieli władz, o nagrodę główną Pióro Burmistrza Dzielnicy Bemowo.
Szczegóły wydarzeń można znaleźć w załącznikach.
Warsztaty dla rodziców dzieci ze spektrum autyzmu
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 20 w Warszawie zaprasza rodziców dzieci ze spektrum autyzmu na warsztaty rozwoju osobistego pt. "ZAKĄTEK NIEZWYKŁEGO RODZICA”, które odbędą się 21.06.2017 r. - więcej informacji
Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Zachęcamy do zapoznania się z dokumentami dotyczącymi polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem:
- Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem realizowana w ramach rządowego programu "Bezpieczna i przyjazna szkoła"
- Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem, M.Bajorek
- Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązująca w SP321
KWIECIEŃ ŚWIATOWYM MIESIĄCEM WIEDZY NA TEMAT AUTYZMU
2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu, który został ustanowiony dziesięć lat temu przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Dzień ten rozpoczyna w Stanach Zjednoczonych, ale także w Polsce, Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu, który ma zwrócić uwagę społeczeństwa na problemy i potrzeby osób z autyzmem.
Zespól Szkolno - Przedszkolny nr 7 jest placówką z oddziałami integracyjnymi. Pragnęlibyśmy zwrócić większą uwagę na problemy dzieci ze spektrum autyzmu oraz przyczynić się do zwiększenia świadomości na temat tego zagadnienia. Jednym z wydarzeń towarzyszących obchodom jest ogólnoświatowa akcja „Light It Up Blue", a w Polsce pod hasłem „Na niebiesko dla autyzmu". Dlatego też postanowiliśmy w geście solidarności z osobami z autyzmem poprosić uczniów oraz nauczycieli naszej szkoły by 3 kwietnia każdy miał na sobie jakiś niebieski element.
Krótka charakterystyka zaburzenia
Autyzm jest zaburzeniem mającym charakter neurologiczny, dotyczy mózgu i może mieć podłoże genetyczne. Pierwsze objawy tego schorzenia ujawniają się już na etapie okresu dziecięcego i trwają tak naprawdę do końca życia. Autyzm cechuje brak reakcji ze strony dziecka na polecenia, brak zabawy z rówieśnikami, problemy z wyrażaniem emocji czy porozumiewaniem się zarówno za pomocą gestów jak i mowy. Często zachowanie dziecka z autyzmem odbieramy jako dziwne. W typowych postaciach autyzm ujawnia się przed 3. rokiem życia. Pierwsze niepokojące zachowania dziecka obserwują zazwyczaj rodzice – w niektórych przypadkach już w wieku niemowlęcym. Martwi ich to, że dziecko jest za bardzo grzeczne, spokojne, nie reaguje na hałas, nie skupia wzroku na wchodzących osobach, gdy weźmie się je na ręce – sztywnieje, godzinami wpatruje się w jeden punkt, np. tykający zegar, nie gaworzy, nie rozwija mowy. Bywa też, że początkowo rozwój dziecka przebiega prawidłowo, a dziwne zachowania pojawiają się nagle.
Autyzm w liczbach
W Europie żyje 5 mln osób z autyzmem, co oznacza, że 1 osoba na 150 dotknięta jest tym zaburzeniem. Według Centers for Desease Control and Prevention w Stanach Zjednoczonych autyzm wykrywany jest u 1 dziecka na 88. W Wielkiej Brytanii, w której funkcjonuje jeden z najlepszych systemów pomocy osobom z autyzmem, na autyzm cierpi 1 osoba na 100. W Polsce mówi się o 1 przypadku na 300. Rozbieżność statystyk wynika z różnic w dostępie do diagnozy, jej jakości, a także świadomości społeczeństwa w zakresie autyzmu.
Słynne osoby z autyzmem
Daniel Tamment - jest sawantem, czyli autystycznym geniuszem. Potrafi wykonać przyprawiające o zawrót głowy obliczenia matematyczne w mgnieniu oka. I co więcej, w przeciwieństwie do innych osób obdarzonych tego typu umiejętnościami, Tammet potrafi opisać jak to robi. Poza tym chłopak zna siedem języków obcych, a obecnie opracowuje swój własny język. Naukowcy podejrzewają, że te niezwykłe umiejętności mogą stanowić klucz do zrozumienia autyzmu. Tammet bez chwili zastanowienia potrafi podać wynik mnożenia 377 przez 795. Jednak do wyniku nie dochodzi licząc - od czasu swego ataku epileptycznego widzi liczby jako kształty, kolory i faktury. Np. liczba dwa to ruch, a liczba pięć to uderzenie pioruna. Kiedy chłopak zaczyna mnożyć widzi dwa kształty, które następnie zmieniają się w trzeci, który jest wynikiem.
Temple Grandin - (ur. 29 sierpnia 1947 w Bostonie w stanie Massachusetts w USA) – doktor zootechniki oraz profesor na Colorado State University, autorka bestsellerów, konsultant przemysłu mięsnego ds. zachowania zwierząt (np. w warunkach chowu). Jako wysokofunkcjonująca osoba z autyzmem, jest zaangażowana w popularyzację wiedzy o tym zaburzeniu.
Kim Peek (zm. grudzień 2009) – mimo ogólnych zaburzeń rozwoju znał na pamięć 12 000 książek. Potrafił wymienić nazwy wszystkich miast, autostrad przechodzących przez każde amerykańskie miasto, miasteczko i okręg – a także wszystkie numery kierunkowe, kody pocztowe oraz przypisane do nich sieci telekomunikacyjne i telewizyjne. Znał historię każdego kraju, każdego władcy, jego daty panowania, małżonka i historię. Na podstawie podanej daty urodzenia, w ciągu kilku sekund obliczał dzień tygodnia, w którym dana osoba skończy 65 lat. Rozpoznawał ze słuchu większość utworów muzycznych, podając jednocześnie datę i miejsce ich powstania oraz datę urodzenia i śmierci kompozytora. Postać Kima Peeka posłużyła w 1988 twórcom filmu Rain Man jako pierwowzór postaci Raymonda Babbita, którą odgrywał Dustin Hoffman.
Linoel Messi - Czterokrotnie wybierany najlepszym piłkarzem świata, utalentowany, cudowne dziecko i... autysta – tak w skrócie można opisać jego sylwetkę. Gdy Messi miał osiem lat, zdiagnozowano u niego zespół Aspergera, łagodniejszą formę autyzmu. Zachowanie Messiego na boisku jak najbardziej potwierdza tę diagnozę. – Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zawsze starają się przyjąć jakiś wzorzec i dokładnie go powielać. Messi zawsze wykonuje te same ruchy, prawie zawsze upada na prawą stronę, drybluje w ten sam sposób i strzela bliźniaczo podobne gole.
Bezpłatna SI, rehabilitacja, fizjoterapia i reedukacja
Centrum Terapii Nowoczesnej SENSORIUM zaprasza na BEZPŁATNE konsultacje z naszymi terapeutami, którzy pomogą Państwu w wybraniu najlepszej formy pracy z dzieckiem.
Jednocześnie informujemy, że od marca tego roku, po przebudowie sal zajęciowych, ponownie uruchamiamy
- terapię Integracji Sensorycznej z elementami terapii behawioralnej w sali spełniającej najwyższe standardy światowe
- profesjonalną rehabilitację narządów ruchu i kręgosłupa dla dzieci z wadami postawy
- zaawansowaną fizjoterapię dla dzieci z zaburzeniami koordynacji psychoruchowej
- reedukację dla dzieci z problemami szkolnymi związanymi z przyswajaniem treści materiałowych
- terapię ręki i małej motoryki
- zajęcia językowe (indywidualne i grupowe) z języka angielskiego, które prowadził będzie native speaker z British Council
- treningi umiejętności społecznych i terapię behawioralną dla dzieci z szeroko rozumianymi problemami wychowawczymi i społecznymi
Wszystkie zajęcia prowadzą wykwalifikowani terapeuci i/lub pracownicy renomowanych placówek.
"Chroń dziecko w sieci"
Szanowni Państwo,
w dniu 7 lutego 2017 r. w Polsce i w ponad 100 krajach na świecie obchodzony był Dzień Bezpiecznego Internetu. Od kilku lat nasza Szkoła również aktywnie uczestniczy w tym wydarzeniu i propaguje ideę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w sieci . Tegoroczne hasło, jakie przyświecało obchodom to: "Razem zmieniamy Internet na lepsze". Kluczowe w tym jest słowo RAZEM, które ma podkreślać wpływ każdego z użytkowników na jakość Internetu, w szczególności pod kątem zapewnienia pozytywnych i bezpiecznych treści dla dzieci i młodzieży. Podczas konferencji została przedstawiona nowa kampania społeczna Polskiego Centrum Programu Safer Internet "Chroń dziecko w sieci". Jest ona w głównej mierze kierowana do rodziców, w celu ukazania im specyfiki zagrożeń, na jakie mogą Wasze pociechy natknąć się w sieci. Ponadto wyposaża rodziców w konkretne zasady i narzędzia, dzięki którym można ograniczyć ryzyko zetknięcia się z nieodpowiednimi dla dzieci treściami. Zachęcamy Państwa do zapoznania się ze szczegółami kampanii oraz skorzystania z dostępnych tam pomocy, byśmy RAZEM mogli propagować ideę bezpiecznego i przyjaznego Internetu.
Tekst: K.Dzwonowska, M.Bajorek
Informacja dot. okresu ważności orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego
Prosimy o zapoznanie się z informacją dotyczą okresu ważności orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego - link.
„Jestem rodzicem szczęśliwego dziecka”
Grupa wsparcia dla rodziców i opiekunów dzieci z niepełnosprawnością - oferta
Bezpłatne zajęcia dla dzieci i rodziców w kryzysie rozstania
Komitet Ochrony Praw Dziecka zaprasza do udziału w bezpłatnych zajęciach dla dzieci i rodziców w kryzysie rozstania. Spotkania grup adresowane są zarówno do dzieci, jak i rodziców, którzy są w trakcie lub po rozwodzie czy rozstaniu oraz szukają pomocy psychologicznej zarówno dla siebie, jak i dla swojego dziecka. Więcej informacji - link